Mikor érdemes tárgyi eszköz leltárt készíteni?

Mikor érdemes a tárgyi eszköz leltárt elkészíteni?

A 2000. évi C. törvény a számvitelről előírja, hogy a vállalkozónak a mérlegtételek alátámasztásaként minden üzleti év zárásakor leltárkészítési kötelezettsége van. A tárgyi eszköz leltárt folyamatos (a számviteli alapelveknek megfelelő) nyilvántartás esetén 3 évente kötelező mennyiségi felvétellel alátámasztani. A törvény szerint a mennyiségi felvétel abban az esetben mérleg-alátámasztó erejű, ha annak felvételét a mérlegfordulónapot megelőző, vagy az azt követő negyedéven belül végezték el.

Mivel a mérlegfordulónap többnyire az év utolsó napja, így a tárgyi eszköz leltár elkészítése a tárgyév október 1-e és a tárgyévet követő év március 31-e között lehetséges. A  leltározó cégek ebben az időszakban a nagyobb leterheltség miatt már kisebb eséllyel tudnak új megbízásokat teljesíteni. Ezért az optimális megoldás az, ha év közben, de legkésőbb a nyár végéig megállapodunk egy leltározó céggel, és közösen, ideális időintervallumra ütemezzük a leltározási feladatokat és az együttműködést.

Fontos tudni, hogy, ha egyszer elkészítettük a tárgyi eszköz leltárt a leltár szoftver (pl. az általunk kínált accountIT) segítségével, és naprakész tárgy eszköz nyilvántartást vezetünk benne, akkor a következő leltár elkészítéséhez már nincs szükség leltározó cég bevonására. A vonalkód alapján egyszerűen és gyorsan ellenőrizhetjük a szoftverben, hogy a rendszer által jelzett helyen található-e, és milyen állapotban van az adott eszköz.

Ugyanakkor ha nincs friss, pontos nyilvántartásunk, a szoftver bevezetésekor a fentebb írottaknak megfelelően érdemes időben leltározó céget megbízni. Így az első tárgyi eszköz nyilvántartás elkészítésére a sűrűbb leltározási időszakon (októbertől március végéig) kívül az év bármely időszakában ideális módon kerülhet sor.

A tárgyi eszköz leltár egy cég tárgyi eszközeit tételesen, mennyiségben és értékben is tartalmazza egy időpontra vonatkozóan. A naprakész pontos nyilvántartás (de évente egyszer minimum) vezetése azért is kiemelten ajánlott, mert lehetővé teszi az eszközökkel kapcsolatos kockázati tényezők elkerülését (pl. hibák és eltérések, elértéktelenedés), a lappangó eszközök beazonosítását és ezáltal a pazarló kiadások megelőzését.

Cégünk saját fejlesztésű accountIT leltár szoftvert használ a tárgyi eszköz leltár nyilvántartására, amelynek rendkívüli előnye az egyszerű kezelhetőség, a minden igényt kielégítő, nagyfokú testreszabhatóság, illetve a rugalmasság és a bővíthetőség.  Szakembereink örömmel segítenek kiválasztani az Ön számára megfelelő csomagot, egyedi ajánlatért forduljon hozzánk bizalommal!