Tárgyi eszközök az elméletben és a valóságban

Tárgyi eszközök az elméletben és a valóságban

Korábban említés szintjén már beszéltünk róla, hogy a tárgyi eszközök nyilvántartása körül néha elég nagy káosz tud kialakulni, főleg akkor, ha a könyvelés listáját vetjük össze a valósággal.

Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a könyvelés rosszul végzi a dolgát, hanem egyszerűen arról van szó, hogy mindenki mást ért a tárgyi eszközök kifejezés alatt. Lássuk, miért is fontos mindez a tárgyi eszköz leltárak szempontjából!

Tárgyi eszköz leltár – de mik is azok a tárgyi eszközök?

Noha a számviteli törvény egyértelmű: “26.§ (1) A tárgyi eszközök között a mérlegben azokat a rendeltetésszerűen használatba vett, üzembe helyezett anyagi eszközöket (földterület, telek, telkesítés, erdő, ültetvény, épület, egyéb építmény, műszaki berendezés, gép, jármű, üzemi és üzleti felszerelés, egyéb berendezés, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok), tenyészállatokat kell kimutatni, amelyek tartósan-közvetlenül vagy közvetett módon szolgálják a vállalkozó tevékenységét, továbbá az ezen eszközök beszerzésére (a beruházásokra) adott előleget és beruházásokat, valamint a tárgyi eszközök értékhelyesbítését.” Röviden ez annyit tesz, hogy minden olyan anyagi javat, amit egy vállalat egy éven túl használ és közvetlenül vagy közvetetten kapcsolódik a vállalkozás tevékenységéhez, tárgyi eszköznek nevezünk, függetlenül attól, hogy azt üzembe helyezték-e már vagy sem.

Tárgyi eszköz – számviteli és gyakorlati értelmezések

A gyakorlat azt mutatja, hogy azokat a tárgyakat tekintjük tárgyi eszköznek, amelyek a cégben előfordulnak. Mindenkinek más a preferenciája e tekintetben, pl. egy szállodalánc szeretné tudni, hogy mennyi akasztó található az egyes szobákban, míg más cégeknek ez egyáltalán nem fontos, de nagyobb hangsúlyt kapnak a flipchartok vagy egyéb irodai kiegészítők. Emiatt fontos, hogy különbséget tegyünk a számvitel szerinti tárgyi eszközök és gyakorlatban használt eszközök között. A mindennapi életben sokkal inkább egyszerűen csak napi használatú eszközökről beszélünk.

Mit vegyünk nyilvántartásba a tárgyi eszköz leltár során?

Amikor elkészítjük a tárgyi eszköz leltárt, akkor a legfőbb vezérelv az szokott lenni, hogy minden olyan eszközt vegyünk nyilvántartásba, amit megtalálunk az irodákban, műhelyekben. Ehhez egy bizonyos értékhatárt is szoktunk rendelni: míg egy darab egyszerű csavarhúzó pótlása nem kerül nagy befektetésbe, de egy teljes készlet már igen.

Ahhoz, hogy pontosan tudjuk melyik eszköz hol található, érdemes rendszeresen kezelni és követni az eszközök mozgását. Erre azért van szükség, ha keresünk egy eszközt, akkor azt hamar megtaláljuk vagy adott esetben valakin számon tudjuk kérni. A könyvelés általában nem foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy hol van az eszköz, annak milyen az állapota, meddig használható ténylegesen, csupán azzal, hogy meg van e vagy nincs, illetve mikor lesz 0 az értéke a könyvekben. Leltár menedzsment szoftverekkel azonban ezek az információk is egyszerűen követhetők.

Tárgyi eszközök követése az AccountIT leltár menedzsment szoftverrel

Legyen szó kisebb vállalkozásról vagy nagyobb cégről, saját fejlesztésű AccountIT leltár menedzsment szoftverünk professzionális módon segíti a leltározást, nemcsak időt és pénzt spórolva a felhasználóknak, de pontosabbá is téve a folyamatot. A szoftver segítségével könnyen kezelhetők a vonalkódos matricákkal ellátott tárgyi eszközök, így mindössze egy-két kattintással megtudhatunk minden fontos információt az eszközre vonatkozóan.

Az eszközöket természetesen többféle megoldással tarthatjuk nyilván, és a legjobb megoldás a cég méretétől függ. Érdemes ezért a különböző lehetőségeket megvizsgálni, és azok mentén kialakítani valós tárgyi eszköz nyilvántartásunkat.

Szeretne többet tudni a leltár menedzsment lehetőségeiről és az AccountIT leltár szoftverről? Keressen fel minket, és egyszerűbbé tesszük a leltározást cége számára!